Lars om seg selv:
Jeg har holdt på med tromming og rytmer så lenge jeg kan huske. I mange år var det bare trommesett som gjaldt. Men da jeg tok musikklærerutdannelsen min ved HiB, ble jeg introdusert for djemben av Knut Kristiansen som var min lærer. Det var som å få hele trommesettet utlevert i én tromme. Jeg var også så heldig å bli kjent med danskenes dr. Djembe; Lars Storck, som var en enormt inspirerende lærer.
Men Knut (KK) åpnet samtidig en enda større dør for meg; den ”Rytmiske MusikkPedagogikk”. Dette er en samspillserfaring som tar utgangspunkt i puls, kropp, muntlig overlevering, vokalperkusjon, instrumentrotasjon, improvisasjon, fest og fellesskap. Det var et stort kick å oppleve at en gruppe studenter kunne utgjøre det jeg tidligere var vant til å gjøre alene på trommesettet.Nå så jeg hvordan min bakgrunn som trommeslager kunne komme meg til nytte som lærer; det gikk utmerket an å la hele klassen utgjøre trommesettet, eller hvorfor ikke et helt rytmeensemble?! Fra grunntrinn til en felles puls, via vokalperkusjon til tramping og klapping, og så endelig kunne alt overføres til instrumenter.
Som lærer ved Steinerskolen på Skjold gjennom ti år, fikk jeg deretter frie tøyler til å utforske RMP og samtidig bygge opp en rytmisk tradisjon ved skolen, da først og fremst ved ungdomstrinnet. Dette var enormt givende og lærerikt, mange musikalske seire sammen med flotte ungdommer som sprengte grenser.
Likevel var det først da jeg etter dette kom i kontakt med amerikaneren Arthur Hull at det hele virkelig tok av for min del! Dette var en fyr som etter sigende hadde for vane å forvandle en hvilken som helst gruppe mennesker, uansett antall, til et velfungerende trommeorkester i løpet av 45 minutter. Det virket jo for godt til å være sant…! Jeg var jo vant til å bruke lang tid på å øve inn de rytmiske arrangementene, gjerne uker og måneder. Jeg hev meg nå likevel på et kurs med Arthur, – og ble overbevist! Nå hadde jeg funnet det jeg hadde vært på vei mot hele veien; Trommesirkelen! Jeg ble også kjent med Mikael Khei i Oslo som allerede hadde holdt på med trommesirkler en stund. Mikael og jeg holder kontakten, og samarbeider der det byr seg en sjanse. Det er kjempefint å være flere!
Jeg sa opp lærerjobben og begynte min frilanstilværelse som DCF (Drum Circle Facilitator), eller rytmeforløser som vi kaller det på norsk. Arthur Hull har også gjort årlige Scandinavia-besøk en gang på høsten. Da har jeg passet på å få med meg det påfyllet hans workshop gir.
Enkeltmannsforetaket TROM ble startet 1/1 -04. Siden har jeg gjennom trommingen møtt mange fantastiske mennesker, store og små, som har vært villig til å dele av seg selv med omverdenen gjennom rytme. Det har skapt mye glede, mestring, samhold og ikke minst Trivelig Rytmisk Original Musikk. Jeg lærer stadig mye av disse musikalske menneskemøtene. Hver dag er helt unik og ny og uforutsigbar, – den utroligste musikk kan komme til uttrykk gjennom oss når vi minst venter det.
Derfor føler jeg meg priviligert og synes jeg har verdens mest givende, utviklende og betydningsfulle jobb.
Lars «Trommelars» Kolstad
- Mastergrad i Musikkpedagogikk (Trommesirkel som fenomen)
- Sertifisert Drum Circle Facilitators’ Trainer, 2017
- Sertifisert Drum Circle Facilitator i 2014
- Bergen Kommunes Kulturstipend 2010
- Mentor hos Village Music Circles ved Arthur Hull, 2010
- Div. musikkprosjekter barnehager i Bergen/Hordaland, bl.a. med Den Kulturelle Bæremeisen, 2004 —
- Turnert med:
- DKS Bergen, 2010 –,
- Bokbåten Epos i Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal, 2006-2010,
- DKS Hordaland 2005-2008,
- Fjellsekken; Sotra, (barne- og ungdomsskoler), 2004-2010,
- Undervist ved HiB Lærerutdanning i rytmisk samspill og mus.ledelse, allmenn og føu. siden 1995
- Ti år som musikklærer ved Steinerskolen på Skjold, rytmisk mus-ped. 1994-2004
- Utdannet musikklærer ved HiB, fordypning rytmisk musikkpedagogikk/førskole mus.ped. 1990-94